Hopp och förtvivlan

Har hunnit med en hel del idag.
Gick en sväng på stan efter lunchen med bror och hamnade på Akademiokhandeln där jag stötte på en bok jag väntat på i flera år. Gissa om jag blev glad:
jordan

Denna bok har jag väntat på ända sedan Robert jordan gick bort 2007 under tiden han slutförde den. Det är en av de avslutande böckerna i hans wheel of time-serie som på svenska heter "Sagan om Drakens återkomst" Uppfattade det lite snabbt i affären som att detta var den sista boken och att då borde översättningarna börja ramla in om något halvår.
Efter lite research på nättet så har jag insett att ovanstående bok kom ut i oktober 2009 (visst är jag snabb), det är den första av tre böcker som kommer att avsluta serien, de övriga två böckerna ges ut 2010 och 2011 samt att Nordstedts förlag som utgivit översättningarna på de tidigare 11 böckerna inte kommer att ge ut någon översättning på avslutningen av serien då de anser att efterfrågan är för liten. Det sista gör mig ganska upprörd och jag anser det vara en skymf att inte slutföra en serie som man börjat på. Klart att de inte säljer så mycket Jordan nu för tiden för senaste boken kom väl ut 2005 eller nåt sånt men jag tror att suget efter avslutningen är väldigt stort. Sen är det väldigt surt eftersom jag äger samtliga tidigare böcker på svenska och kommer då att ha en ofullständig fantasyserie som just nu består av 22 böcker.

Så som jag ser det har jag egentligen nu då två val att göra. Det enklaste är helt enkelt att skita i originalspråket och hoppas att någon tar sig för att översätta samt ge ut de sista böckerna så jag få läsa slutet. Det andra är att börja låna böckerna på engelska från början. Med tanke på min läsningshastighet på engelska så kan jag kanske tänkas vara klar med detta någon gång 2015 eller så. Blir trots allt 14 böcker med nog runt 500 sidor per bock så det är en del engelsk text. Det sista alternativet känns väldigt tung eftersom jag då samtidigt ska läsa in en massa studielitteratur.

Det har bildats en grupp på Facebook som vill försöka hitta ett förlag som vill översätta böckerna, i dagsläget har gruppen typ 25 medlemmar så det känns inte som om den chansen är så stor men gå gärna med om ni vill. Den heter Wheel Of Time upproret och nås genom länken här!

Tillbaka till finansieringsboken

//R

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0