Långsam - (Långsammare)Swedbank - (Långsammast)Akuten

Nu var det ett bra tag sen jag skrev här. Nästan en vecka såg jag.
Hade sedan i måndags tänkt skriva ett inlägg och kalla det Långsam - Långsammare - Swedbank, men igår så blev det ändrat till ovanstående överskrift.
Vi kan börja med i måndags.
Skulle ner med pengarna från kammarkörens vårkonsert. Detta för att man inte kan använda insättningsautomaten om man inte har ett kort kopplat till det kortet. Konstigt när man ändå bara ska sätta in pengar men jaja. Jag tog mig ner till banken vid halv 11 på förmiddagen. Kommer dit och inser att jag har över 50 nummer innan det är min tur. Tänker att 50 nummer när de har typ tre kassor som tar emot borde gå ganska fort.
Ja hade fel.
Det tog ungefär 90 minuter innan jag har satt in pengarna och kunde gå därifrån.
Jag var lite lätt irriterad då och började bearbeta ett blogginlägg om hur långsamt det går på den banken.
Sen kom gårdagen.
Jag satt och sorterade papper och kollade igenom de räkningar jag hade. Det är ju aldrig kul, men det måste göras.
Då ringde de från mors arbete och sa att hon hade fått en yrselattack och inte kunde gå och hade spytt.
Bara sätta sig i bilen, hämta henne och åka upp på akuten.
Enligt kvittot så betalades de 300 kronor som det kostar kl 11:20
Vi blev visade till sänghallen där mor kunde ligga och vila medans vi väntade på att få hjälp. Nästan exakt på tvåtimmarsslaget från att vi kommit dit så kommer det en jättetrevlig sjuksköterska och hänvisar oss in till ett rum där det tas blodprov och kollar blodtryck och EKG. Sen ska vi vänta på läkaren. Efter en timme till så kommer far dit och löser av mig efter sitt arbete så jag får åka därifrån efter drygt 3 !! timmar.
Det dröjer sen nästan tre timmar till innan jag får ett samtal från mor om att de är hemma och har ätit. Detta innebär att de fick åka hem efter drygt fem!!! timmar.
Kontentan av besöket var att det inte går att göra någonting utan anfallen kan komma och det är bara att vila då.
Slutsats:
Det tillbringades över 5 timmar på akuten för att få reda på att de int kan hjälpa till på något sätt..
Känns som 5 väldigt bortkastade timmar. Man får nästan intrycket av att de väntar på att man ska tröttna så man åker därifrån.
Nu ska ingen skugga falla på personalen som arbetar på akuten. Alla som vi kom i kontakt med var väldigt trevliga och professionella.

Kommentarer
Postat av: Johan Karp

Robert, Robert....

Vilken brist på insikt i sjukvårdens underbara värld du stoltserar med så öppet.=)

Till att börja med så kan jag inflika att efter mitt snart 4åriga liv i Göteborgs sjukvård så är min erfarenhet att 5 timmar på akuten är ingenting!!!



Det första som händer om man när man anmäler sig inte blir betraktad som ett akutfall är att man får vänta på att bli triagerad. Det var detta sjuksköterskan gjorde när hon tog EKG, puls, temp, blodtryck,syresättning och diverse andra parametrar. Efter de värdena blir man prioriterad. Är det då så att ens allmäntillstånd är så pass bra att man prioriteras i den lägsta gruppen kommer alla i de andra grupperna att handläggas före en oavsett hur många timmar man har suttit och väntat. Detta innebär att väntetiden i teorin kan bli hur lång som helst.. Nu funkar det väl inte riktigt så i praktiken utan man blir väl skickad till vårdcentral om man suttit för länge och blir man sämre medan man sitter där blir man ju omprioriterad.



Dock är detta system mycket bra, det möjliggör att inga patienter med sjukdomar som akut hotar dess vitala funktioner missas eller får vänta för länge.



Allt för denna gång, hoppas du har det bra Robert och att mor kryar på sig!

Peace out, Johan Karp

2009-05-28 @ 12:25:03
Postat av: Robert

Jag trr nog att min brist på insikt inte är särskilt ovanlig om man inte är utbildad inom området. Tror också att just väntetid vid uppsökning av sjukvård är en väldigt viktig del i det intryck som vanlga människor får av sjukvården och därför ganska viktig totalt sett.

Om man nu ska bli prioriterad på uppgifterna som EKG osv så kan man ju undra varför det tog två timmar innan de kom och tog de uppgifterna.



//R

2009-05-29 @ 07:36:07
URL: http://roppert.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0