Generalisering

Det var ett tag sen jag skrev, men jag tänkte börja med en härlig generalisering. Det är alltid lika kul. Ett ganska vanligt uttalande iaf från män är angående kvinliga bilförare. Det finns säkert en massa forskning som bevisr både det ena och det andra på den fronten så jag nöjer mig med att säga att detta blogginlägg inte grundar sig på någon form av forskning what so ever. Utan bara på mina iaktagelser. De iaktagelser säger att det är vanligare att kvinnor bakom ratten har sämre koll på fordonet de framför. Kommer inte att gå in å vad det beror på för det är en alldeles för lång och komplex fråga för detta inlägg. Men det är ganska ofta som en bil gör någonting väldigt konstigt i trafiken. Då brukar skämtsamt kommentaren komma om att de är en kvinna bakom ratten. Min erfarenhet säger att det stämmer i de allra flesta fallen.
Anledningen till att jag tar upp detta är att det hänt två saker de senaste två dagarna som gjort att ämnet har aktualliserat sig så att säga. Som ni e-tunabor vet så håller de ju på med en ny rondell (surprise) vid korsningen kungsvägen kyrkogatan. Detta har gjort att de stängt av trafiken i en riktning denna veckan. Den riktningen som är avstäng är från fors kyrka mot statshotellet. Det är ganska lätt att märka eftersom höger körfält är helt avstängt om man kommer från det hållet. Vad ska man göra då. Jo det logiska är ju att välja en annan väg eftersom det är bara vänster körfält som är öppet och där är det två stora skyltar som visar att fordonsinfart är förbjuden.
I tisdags så kom jag åkandes förbi statt och i kurvan vid gamla postenparkeringen så möter jag en bil i mitt körfält. Personen i bilen jag möter ser väldigt chockad ut över att möta en bil när personen kör på vänster sida om en stor refug!! Efter lite trixande åt sidan så kan jag passera bilen jag möter, för att backa tillbaka och åka en annan väg fanns inte i tanken hos personen. Efter min inledning så är det väl inga tvivel om vilket kön chauffören av den mötande bilen hade. Ni hade rätt det var en kvinna.
Nästa händelse skedde igår när jag promenerade mot körrepetitionen och hade kommit i höjd med polishuset där avstängingen av körfältet börjar. Vär jag är i höjd med kostningen så ser jag en bil komma från under tågbron och vara påväg att helt sonika byta från höger till vänstertrafik (för höger körfält är avstängt), Lätt förvånad ser chaufföern ut när det kommer bilar mot den riktningen chauffören tänkt köra. Chauffören är även där en kvinna. Denna chaufför förstår då att hon är påväg att göra fel. Backar och väljer en annan väg.
Som ni förstår har dessa händelser gjort att mina förutfattade meningar har vuxit sig ännu lite större :) N får gärna lämna kommentarer om hur fel jag har. Ser fram emot det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0